Autors Tēma: Skolas  (Lasīts 4102 reizes)

0 lietotājiem un 1 viesis lasa šo tēmu.

Atslēdzies kvadra

Atb: Skolas
« Atbilde #30 : 2020. gada 30. novembris, 12:51:15 »
Tik, kāpēc Tu gribi sākt audzināšanas darbus skolas vecumā? Es jau cik atpakaļ teicu, ka vecāki vainīgi, ka neaudzina. Un tagad tādu ir nenormāli daudz.
Neaudzināti, neaudzināti...
Es esmu padomijas produkts, kad

...bērni uz ielām, nepieskatīti bija pilnīga norma. Vecākie pieskatīja mazākos un, ja kāds galīgi nemācēja uzvesties, tad kāda kaimiņiene vai mamma norāja visu baru. Vienīgais noteikums bija nenākt mājās beigtam. Pārnāci no skolas, mājasdarbus izpildīji un uz ielas ārā, līdz kamēr paliek tumšs, vai jāiet ēst. Brīvdienās no rīta līdz vakaram pa āru. Audzināšana aprobežojās ar pērienu, ja nemācēji uzvesties.
bet toreiz tāds "bezpreģels" kā tagad skolās nebija. Skolotājus tomēr klausīja. Tad kas sanāk - ka toreiz tie nepieskatītie un ar siksnu audzinātie pagalma bērni bija labāk audzināti? Nekā šodienas "pieskatītie" un nepērtie planšešu bakstītāji?



« Pēdējās izmaiņas: 2020. gada 30. novembris, 12:56:19 no kvadra »

Atslēdzies kvadra

Atb: Skolas
« Atbilde #31 : 2020. gada 30. novembris, 13:03:53 »
Vecais labais paņēmiens - pasaki kaut ko neapstrīdami patiesu (bardaks skolās), daļēji patiesu un pievelc izdomājumu (ka tas ir mērķtiecīgi radīts).
Spārk, bet it nemaz nepieļauj domu, ka tas tiešām varētu būt mērķtiecīgi radīts? Nu, kaut bišķi nepieļauj?
Man šķiet, ka tieši tā arī IR - mērķtiecīgi radīts.

Un labi, ka to Raimonda nenocitēto preambulu ieliki. Tā izskaidro tālāk sekojošo.

Pieslēdzies Spārka

Atb: Skolas
« Atbilde #32 : 2020. gada 30. novembris, 13:09:55 »
Citāts: kvadra
Spārk, bet it nemaz nepieļauj domu, ka tas tiešām varētu būt mērķtiecīgi radīts? Nu, kaut bišķi nepieļauj?
Man šķiet, ka tieši tā arī IR - mērķtiecīgi radīts.
Latvijā? Un to kopš neatkarības atjaunošanas mērķtiecīgi dara IZM? Es nesaku, ka nekur pasaulē nekad tā nav bijis. Bet raksts man šķiet vienkārši vissirsikti labs paraugs.
Oftopiks, paldies ikvienam, kas diskusiju uzsāk ar savu domu vai vismaz paplašina citātus ar savu redzējumu!

Atslēdzies kvadra

Atb: Skolas
« Atbilde #33 : 2020. gada 30. novembris, 13:23:00 »
Latvijā?  Un to kopš neatkarības atjaunošanas mērķtiecīgi dara IZM?
Vai Latvija ir izolēta no pasaules? Vai Latvija nekrien pakaļ pārvarītēm un pilnīgi nekritiski neraujas pārņemt visu no Eiropas? Tikpat nekritiski un ļoti cenšoties atkratīties no visa padomijas mantojuma. Un galu galā, kas un kā interesēs Latvijā pieņem būtiskus lēmumus?

P.S. Tajā pašā Dānijā izplatīts ir analfabētisms. Burtiski - analfabētisms. Jaunu cilvēku vidū. Tie ir mūsdienu izglītības produkti - grupu darbs, kad viens, gudrākais, atbild, pārējiem visiem ieskaita. Pavārs neprot izlasīt recepti - normāli. Nu, kad medmāsiņa, neprazdama izlasīt, kas rakstīts uz zāļu iepakojuma, pacientam kko ne to iešpricējusi, tad gan valstī bijusi manāma sašūmēšanās, ka tas tā īsti labi neesot...
Vai pēc tādas izglītības mums jātiecas? 
« Pēdējās izmaiņas: 2020. gada 30. novembris, 13:29:18 no kvadra »

Pieslēdzies Spārka

Atb: Skolas
« Atbilde #34 : 2020. gada 30. novembris, 14:13:15 »
Citāts: kvadra
Vai Latvija ir izolēta no pasaules? Vai Latvija nekrien pakaļ pārvarītēm un pilnīgi nekritiski neraujas pārņemt visu no Eiropas? Tikpat nekritiski un ļoti cenšoties atkratīties no visa padomijas mantojuma. Un galu galā, kas un kā interesēs Latvijā pieņem būtiskus lēmumus?
Eiropas valstīs ir stipri atšķirīgas izglītības sistēmas. Netici - pārbaudi, piem. http://www.aic.lv/ar/bakal/
(atvaino, smalkāku un jaunāku avotu man ir slinkums meklēt).
Un man tagad ir jānotic, ka šīs gan vēsturiski, gan mūsdienās atšķirīgās sistēmas ir radušās un attīstījušās tādējādi, ka vispasaules masonu savienība vai kas cits ir uzdevuši valstu valdībām - dariet pilnīgi vienalga ko, tikai debilizējiet tautu?

Atslēdzies kvadra

Atb: Skolas
« Atbilde #35 : 2020. gada 30. novembris, 14:37:37 »
Man, savukārt, grūti noticēt, ka acīmredzamā debilizācija ir tā pilnīgi nejauši sanākusi, pēc tam, kad nu jau vairāku gadu desmitu garumā notikušas reformu reformas ar it kā mērķi uzlabot. Nē nu, mums jau vēl ir kur "augt", pie mums vēl visi iemācās lasīt...
Kāda gan starpība, kādos nosacītos periodos kurā valstī sadalīts apmācības process, būtiski ir, ar ko bērni šajā laikā nodarbojas un ko iemācās.

Pieslēdzies Spārka

Atb: Skolas
« Atbilde #36 : 2020. gada 30. novembris, 14:41:48 »
Citāts: kvadra
Kāda gan starpība, kādos nosacītos periodos kurā valstī sadalīts apmācības process, būtiski ir, ar ko bērni šajā laikā nodarbojas un ko iemācās.
Vajag nākamo avotu par mācību metodiku atšķirībām?

Atslēdzies Maruu

Atb: Skolas
« Atbilde #37 : 2020. gada 30. novembris, 14:45:15 »
bet toreiz tāds "bezpreģels" kā tagad skolās nebija. Skolotājus tomēr klausīja. Tad kas sanāk - ka toreiz tie nepieskatītie un ar siksnu audzinātie pagalma bērni bija labāk audzināti? Nekā šodienas "pieskatītie" un nepērtie planšešu bakstītāji?
Viss atkarīgs no tā, ko mēs uzskatām par audzināšanu. Audzināts mums būs tāds, kas dabūjis ar siksnu pa pakaļu vairāk negrib un tāpēc klusu sēž stundās, vai tāds, kam ir iemācīts, kāpēc skolotāju jāklausa un nedrīkst traucēt citus, kas mācās, un viņš to ievēro. Kamēr nevienosimies, kas īsti ir audzināšana, grūti diskutēt tālāk.
Starp citu - pieskatīts un audzināts nav viens un tas pats. Pieskatītais vienkārši būs pabarots, apģērbts un nebūs nolecis no 5 stāva jumta vai paskrējis zem mašīnas.

Atslēdzies kvadra

Atb: Skolas
« Atbilde #38 : 2020. gada 30. novembris, 14:47:41 »
Vajag nākamo avotu par mācību metodiku atšķirībām?
Nevajag, paldies. Kāda jēga. Uz papīra viss izklausās varen skaisti. Arī pie mums. Kā Maruu jau aprakstīja. Būtu tad jāpadzīvo katrā valstī un dabā jāredz un jāizbauda tās izglītības rezultāti uz savas ādas, lai reāli ko spriestu. Bet tādas iespējas man nebūs.

Atslēdzies kvadra

Atb: Skolas
« Atbilde #39 : 2020. gada 30. novembris, 15:01:51 »
Viss atkarīgs no tā, ko mēs uzskatām par audzināšanu. Audzināts mums būs tāds, kas dabūjis ar siksnu pa pakaļu vairāk negrib un tāpēc klusu sēž stundās, vai tāds, kam ir iemācīts, kāpēc skolotāju jāklausa un nedrīkst traucēt citus, kas mācās, un viņš to ievēro. Kamēr nevienosimies, kas īsti ir audzināšana, grūti diskutēt tālāk.
Protams, tīri filozofiski labāk, lai saprot, lai apzīgi klausa, apzinīgi netraucē, apzinīgi mācās utt. Bet pieļauju, ka klasesbiedriem, kam tas viens (labi, ja tikai viens) trobelētājs regulāri traucē mācīties, tas būtu vienalga, vai viņš būtu ar siksnu apskaidrots vai gudrām runām, ka tikai paliek beidzot klusu. Skolotājiem, visticamāk tāpat. Un, zinies, es pieļauju tādu ķecerīgu domu, ka tas būtu labāk arī priekš paša - ja citādi nesanāk, lai labāk galva nāk pie prāta caur pakaļu, nekā nenāk nemaz.

Pieslēdzies Spārka

Atb: Skolas
« Atbilde #40 : 2020. gada 30. novembris, 15:04:51 »
Citāts: kvadra
Uz papīra viss izklausās varen skaisti. Arī pie mums. Kā Maruu jau aprakstīja. Būtu tad jāpadzīvo katrā valstī un dabā jāredz un jāizbauda tās izglītības rezultāti uz savas ādas, lai reāli ko spriestu. Bet tādas iespējas man nebūs.
Mums viedokļi neatšķiras par to, ka pasaule maķenīt debilizējas.
Atšķiras par to, ka izskatās, Tu domā, ka tas ir mērķtiecīgi vadīts process.
Es atkal domāju kaut ko par entropijas principu (slēgta sistēma tiecas uz nekārtību, nekad - pretēji). Jēdziens no fizikas ievazāts filozofijā :)

Atslēdzies Trix

Atb: Skolas
« Atbilde #41 : 2020. gada 30. novembris, 15:13:25 »
Man pašai Padomju Savienība tikai uz papīra skaitās, saprātīga vecuma tajos laikos man vēl nebija. Es augu 90tajos un 90tajos bērni uz ielām, nepieskatīti bija pilnīga norma. Vecākie pieskatīja mazākos un, ja kāds galīgi nemācēja uzvesties, tad kāda kaimiņiene vai mamma norāja visu baru. Vienīgais noteikums bija nenākt mājās beigtam. Pārnāci no skolas, mājasdarbus izpildīji un uz ielas ārā, līdz kamēr paliek tumšs, vai jāiet ēst. Brīvdienās no rīta līdz vakaram pa āru. Audzināšana aprobežojās ar pērienu, ja nemācēji uzvesties.

Redz, es gan esmu pilnīgs padomju laika ražojums - kad es beidzu skolu, PSRS vēl nebija beigusies. Tad nu, lūk, no oriģinālā avota, nevis no nostāstiem:

Visos vecumos tika mācīta cieņa pret vecākiem cilvēkiem. Liela daļa to arī apguva - pieaugušie nosaka, kas darāms bērniem, pieaugušie ir jāklausa un jāņem vērā viņu teiktais. Skolotājam ienākot klasē, bļaušana un sarunas apklusa, visi piecēlās un sagaidīja skolotāju, sasveicinājās, un apsēdās tad, kad skolotājs atļāva. Jebkurš pieaugušais aizrādīja uz ielas un pagalmos skraidošajiem par uzvedības normām (daļa ķotku, protams, arī pārspīlēja, bet tāds pofigisms no sīko puses nebija). Pārsvarā pieaugušie tika respektēti. Sākot ar oktobrēniem (1. klases 2. ceturksnis), tika mācīta "sliktā propaganda" - oktobrēni ir pieklājīgi, čakli, grib mācīties un strādāt, palīdz vecākiem cilvēkiem un klausa skolotājus un pieaugušos. (Vispār tas jau bērnudārzā sākās ar grāmatiņām, kā bērni palīdz citiem, ir draudzīgi utt.) Tas pats turpinājās pionieru organizācijās. Protams, bija skolotāji, kurus necienīja un galvā neņēma - katrā sugā ir izņēmumi - bet to neatļāvās pirmajā klasē! Un arī tad ne visi, - lielākā daļa piecieta, kādi ir.

Tika mācīta subordinācija. Skolai ir direktors, zem direktora ir mācību pārzinis, skolotāji, klašu vecākie, dežuranti un pārējie. Skolnieks nenorādīja direktoram, kas tam darāms. Pat sardzīte netika apdir$ta. Nevienā normālā uzņēmumā zemākais konveijera strādnieks nenorāda, kas direktoram jādara (es nerunāju par ieteikumiem darba uzlabošanai, kas tiek uzklausīti, bet par norādīšanu, kā vadīt uzņēmumu). Šobrīd "bērna vadīta mācīšanās" ir absolūti otrā grāvī. Tolaik "pārrunas pie direktora" bija pietiekams bieds, lai savaldītos, īpaši jaunākajās klasēs. Vecākajās - labu un godīgu direktoru cienīja. Direktora parādīšanās gaitenī noklusināja decibelus un apstādināja bizoņus automātiski.

Tika uzsvērts, ka smēķēšana un alkoholisms ir iznīdējamas parādības. Pa kluso pamēģināja uzpīpēt, bet tas, ka skolās relatīvi brīvi pārdotu spaisu (lai būtu laikmetam atbilstoši - anašu), nebija iespējams. Tādi izlēcieni beidzās ar koloniju. Maksimums, partijas dižbiedru un lielo uzņēmumu direktoru bērni tika pārcelti uz citu skolu un pasākums notušēts. Salīdzinājumam - tāda līmeņa priekšnieki, kas varēja diktēt savus noteikumus, nebija tādā daudzumā kā tagad.

"Ielas bērni" - neaudzinātas alkašu un mazattīstīto atvases - ir bijušas visos laikos, bet tas netika uzskatīts par normu. Ar to cīnījās diennakts bērnudārzi un internātskolas, galējā instancē mazgadīgo kolonijas.

Tas, kas notika 90. gados, nav salīdzināms ar padomju laiku. "Brīvība", lielākajai daļai cīņa par izdzīvošanu, strādājot 3 darbos - liela daļa bērnu patiešām dzīvoja, kā sanāk. Tikai bez agrāk skolā mācītās cieņas pret skolotāju un pieaugušo.

Starp citu - neesmu izsekojusi - Maruu pašai bērni ir? Daudzskaitlī. Ja nav, tad, piedodiet, es ieteiktu nerunāt par tēmu, par kuru pašai nav ne jausmas.

Par to, ka"sliktā ģimene neaudzina bērnu", es atļaušos klisiņām piebilst, ka kopš 1–1,5 gadu vecuma vairākumā gadījumu bērnus audzina iestāde. Tās 2-3 stundas vakarā pēc darba ir nepietiekami, lai bērnu patiešām audzinātu. Savelkot kopā nomoda stundas ģimenē un bērnudārzā - bērnudārzā pavadītais laiks ir krietni ilgāks, pat atskaitot diendusu. Pie tā, ka vajag nopelnīt iztikai, arī vecāki vainīgi? Tas, ko iemāca bērnudārzs (apdir@t vājāko; kas skaļāk kliedz, tas pirmais dabū; kniebt, kliegt, spļaut, sūdzēties, kauties, mēdīties, melot utt.), nomāc labo, ko mēģina iemācīt vecāki. Karote darvas, vai zin'. To, starp citu, es labi redzēju uz savas ādas, jo mani sīči bērnudārzā aizgāja 3 un 4 gadu vecumā. Līdz tam ar visām viņu īpatnībām un problemātisko savācamību bija pieklājīgi bērni. No bērnudārza sāka nest tādas šausmas, ka man mati cēlās stāvus. Ja audzināšana būtu tikai vecāku rokās, tad liela daļa bērnu būtu lieliski. Realitātē tie, kas varētu būt lieliski, ir tikai knapi normāli. Pie bērnudārza (ne)audzināšanas arī vecāki vainīgi?
Es visu atceros, Ričard...

Atslēdzies Nāra

Atb: Skolas
« Atbilde #42 : 2020. gada 30. novembris, 15:16:28 »
Maruu, vai Tu stràdā skolā vai esi teorētiķe?
Ja skolotāji neapmierina- uz priekšu ar màjapmàcību, ap 200 ģimeņu LV to dara.

Atslēdzies Trix

Atb: Skolas
« Atbilde #43 : 2020. gada 30. novembris, 16:24:50 »
Starp citu, tā vecāku vainošana pie visa, arī tā, ko neizdara bērnudārzs un skola, nu pārāk velk uz bēdīgi slaveno juvenilo justīciju. Padarām vecākus pie visa vainīgus, sagādājam viņiem neizpildāmus pienākumus, un šeku, reku - izņemami bērni viens pēc otra.
Es visu atceros, Ričard...

Atslēdzies kvadra

Atb: Skolas
« Atbilde #44 : 2020. gada 30. novembris, 16:52:02 »
Tiktāl pat es, ķecere, nebiju aizdomājusies, bet arī tas varētu būt iespējams.