Sarunu forums

Izglītība un zinātne => Izglītība => Tēmu iesāka: Trix 2021. gada 23. februāris, 08:54:42

Virsraksts: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 23. februāris, 08:54:42
E-klase: uz rītdienu obligāti ierakstīt kladē sakārtojuma un pakārtojuma saikļus.

Beidzot tas bērns ir izvilkts no sniega čupas un piedabūts pie klades.
– Ierakstīji saikļus? Parādi!
Kaut kādā ļenganā biomasā sapļekāts un saķēpāts kaut kas, kas, kur var atrast arī kādu saikli.
– Draudziņ, tev te cūka kaklu nolauzīs, tu pats kaut atšķir, kuri ir kuri?
– Nē...
– Parādi man grāmatā, kā tur saikļi ir iedalīti, paskaties, kā tur salikts, lai tos var atšķirt, un saraksti sev tā, lai pats saproti...

Un skatos tajā grāmatā ar lielām un stulbām acīm. Pasaciņas, kaut kādi stāstiņi. Pa vidu pieminēts, ka ir tādi saikļi, piemēram, "un", un tamlīdzīgs blabla. Es neatradu vietu, kur šie saikļi ir metodiski iedalīti pēc lietojuma un visi nosaukti. Nu neatradu. Literatūrā integrētā gramatika. Pz^*^$£^, un tās vēl nav pat kompetences...

"Manā laikā" mēs tos saikļus kā pantiņus no galvas zubrījām - un vēl pēc 40 gadiem es varu noskaitīt to "un, arī, bet, tomēr, taču, turpretī, turpretim, nevis, vai, jeb, gan - gan...". Un nerakstu "turpretīm" un "neviss". Saprotu, ka šodien atmiņas trenēšana ir aizstāta ar "aizej tur – nezin, kur – un sameklē saikli pats pasaules vējos starp sēnalām un skrūvēm". Un saprotu, ka mans bērns ir pilnīgi retardēts, jo tādu izplūdušu murgu nav spējīgs paveikt.

Sāku cienīt uzdevumi.lv sastādītājus - ar visām kļūdām, kas tur ir, tur vismaz ir sistēma...

– Ak saliktie saikļi jums tomēr vēl nav jāmācās? Nu tad raksti tikai vienkāršos. Pārskati, vai visus uzrakstīji. Nuja, te vēl aiz saliktajiem ir daži vienkāršie (piedodiet, uzdevumi.lv, es jūs tomēr krietni pārvērtēju...).

Es tā arī nesapratu, kā šis darbs bija jāveic. Rokoties pa internetu? Vai tiešām?

(Jā, jā, man vajag uzticēties bērnam, lai pats visu izdara, zinu, zinu, dzirdu jau ne pirmo reizi... Diemžēl man vajag, lai viņam ir zināšanas, nevis izglītība, bet viņam vajag, lai nekas nav jāmācās. Un līdzšinējos gados viss, kas ir uzticēts izdarīšanai paša atbildībā, ir palicis neizdarīts.)


P.S. Nevaru uzrakstīt grāmatas nosaukumu un autoru, tā šobrīd ir skolā. Droši vien jauka grāmata... Humanitāra...
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: reno 2021. gada 23. februāris, 09:18:31
Jāsāk vecākiem domāt par mājmācību -ja ir kāds, kas mājās ar to var nodarboties.
sk. Saknes debesīs par Sproģiem. Pilna laika mamma ar 6 bērniem
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 23. februāris, 09:35:47
Jāsāk vecākiem domāt par mājmācību -ja ir kāds, kas mājās ar to var nodarboties.
sk. Saknes debesīs par Sproģiem. Pilna laika mamma ar 6 bērniem

To var tad, ja nav nekas cits darāms un ja ir stabila aizmugure. Un tas bija jāsāk no 1. klases - kad vēl gribējās mācīties. (Bet es ticēju skolas jaukajai reklāmai un pelnīju naudu ģimenes izdzīvošanai). Vecu runci neatmācīt no mīšanas čībās. Tagad grib zināt tikai to, kas interesē, un jau pieraduši, ka var rakstīt kā ar cūkas kāju un ka galvenais skolas mērķis ir iztrakoties ar klasesbiedriem.

Un man kā līdz grīdai izdegušam depresīvam introvertam, kam kritiski vajag laiku sev arī dienā, nevis tikai tad, kad bērni guļ, tas nav pavelkams. Tālāk šo atzaru neattīstīšu, citādi atkal tēma no skolas aizies pie labiem un nerealizējamiem, savā atšķirīgajā pieredzē balstītiem mīļu ekstravertu padomiem. :D
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: reno 2021. gada 23. februāris, 10:00:24
OK. Tev baigā taisnība par interesi. Ja to palaiž, tad visiem mokas
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: kvadra 2021. gada 23. februāris, 10:24:33
Jāsāk vecākiem domāt par mājmācību -ja ir kāds, kas mājās ar to var nodarboties.
sk. Saknes debesīs par Sproģiem. Pilna laika mamma ar 6 bērniem
Tam arī ir savi mīnusi. Tam bērnam jau kaut kādu socializāciju arī vajag. Ja vēl kkur nomaļus dzīvo, ne uz kādiem pulciņiem/treniņiem neiet, tad vispār kā "mucā audzis un pa spundi barots".
To "mājmācību" iznāk izveikt, pa vakariem mājasdarbu izpildi atsekojot.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Luīze 2021. gada 23. februāris, 10:29:42
Manējais 10.klasē. Paskatījos e-klasē uzdoto, man tur nav ko darīt. Tēmas tādas, ko es savā laikā neesmu mācījusies. Labi, ka pats visu saprot un tiek galā. Ja grib un piespiežas.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Bobs 2021. gada 23. februāris, 10:39:23
Manējais 10.klasē. Paskatījos e-klasē uzdoto, man tur nav ko darīt. Tēmas tādas, ko es savā laikā neesmu mācījusies. Labi, ka pats visu saprot un tiek galā. Ja grib un piespiežas.
nu nu.. matemātikā viņi ņem mazāku apjomu kā mēs savulaik. Gan jau Tev 10. klasē galva bija aizņemta ar citām lietām, tādēļ neesi mācījusies :)
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: kvadra 2021. gada 23. februāris, 10:42:20
Nebija ekonomikas, nebija informātikas. Skolas laika fiziku, ķīmiju, algebru esmu veiksmīgi aizmirsusi, kaut savulaik pa olimpiādēm staigāju. Ja šodien būtu skolnieks jāmāca, vispirms būtu jāizmācās pašai  :mrgr:
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Mangusts 2021. gada 23. februāris, 10:43:27
Vēl jautājums, vai tiešām mūsu laikā tādas tēmas nebija, vai vienkārši tēma tā formulēta, ka nevar saprast. Man tā ar Gudrs un vēl gudrāks (tevs mēdz skatīties) jautājumiem gadījies - nesaprotu, par ko tas īsti
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 23. februāris, 10:49:45
Vēl jautājums, vai tiešām mūsu laikā tādas tēmas nebija, vai vienkārši tēma tā formulēta, ka nevar saprast.

Mani besī, ka konkrēti fakti ir nevis skaidri sakārtoti, bet izplūduši kā saldējums pa plītsvirsu. Ieintegrēti tā, ka neko nevar ne atrast, ne saprast. Visādu fizikas jēdzienu (piedodiet, dabaszinību jēdzienu) skaidrojumi ir nevis īsi un konkrēti, bet kaut kāda atšķaidīta zupa.

To "mājmācību" iznāk izveikt, pa vakariem mājasdarbu izpildi atsekojot.

Stulbi ir tas, ka laiku tas prasa dubultā. Skolā nobumbulēta gandrīz visa diena pa pusei bezmērķīgi, bet vakarā otrā maiņa.
Tādā ziņā es beidzot piešāvos pie attālinātās skolas - tur vismaz var izsekot līdzi un piefiksēt, ko viņi dara, lieki laiku netērējot, īpaši, ja nav tiešsaiste, kur jāatsēž.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Mangusts 2021. gada 23. februāris, 10:49:53
Man lielākais šoks bija, kad draudzene apgaismoja - pusaugu meitas kontroldarbu (vai nu kā tos tagad sauc) nevar apskatīt. Atzīme zināma, bet par ko tā ielikta, ne jausmas, jo skolotāja darbus nerāda un tāda esot vispārēja sistēma. Kontroldarbus var pārrakstīt nez'cik reižu, ja grib uzlabot atzīmi, un sanāk ar mēģinājumu metodi vari taustīties līdz labākam novērtējumam, jo iepriekšējās baltās vietas nezini.  :fp: 
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 23. februāris, 10:54:17
Man lielākais šoks bija, kad draudzene apgaismoja - pusaugu meitas kontroldarbu (vai nu kā tos tagad sauc) nevar apskatīt. Atzīme zināma, bet par ko tā ielikta, ne jausmas, jo skolotāja darbus nerāda un tāda esot vispārēja sistēma. Kontroldarbus var pārrakstīt nez'cik reižu, ja grib uzlabot atzīmi, un sanāk ar mēģinājumu metodi vari taustīties līdz labākam novērtējumam, jo iepriekšējās baltās vietas nezini.  :fp: 

Nu mums pagaidām laikam var dabūt kopiju no darba. Vismaz vienreiz es to izdabūju cauri (4. klase. Pirms kovida un līdz 3. klasei vispār elementāri - aizej un pajautā skolotājai. Tagad priekšmetu skolotāji, un skolā nevar iekļūt principā.) Un vēl ir e-klasē aptuvens pārbaudes darba atšifrējums, piemēram, par daļu saskaitīšanu 6 punkti no 6, par teksta uzdevumu - 4 punkti no 4 utt. Lielos vilcienos var izsekot, kas kur nav apgūts.
Paskatījos e-klasē. Nezinu, no kā atkarīgs tas, cik smalki šo saraksta, bet manējam ir vispār pa punktiem kas un cik apgūts, iemetu te sīkāko sadalījumu, kas trāpījās. Tur draudzenei kaut kas īsti nav - vai nu nezina, kur skatīties, vai kā.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: kvadra 2021. gada 23. februāris, 11:01:56
Vēl jautājums, vai tiešām mūsu laikā tādas tēmas nebija, vai vienkārši tēma tā formulēta, ka nevar saprast. Man tā ar Gudrs un vēl gudrāks (tevs mēdz skatīties) jautājumiem gadījies - nesaprotu, par ko tas īsti
"Gudriniekos" ir gan tādi jautājumi, uz kuriem var atbildēt tikai ar svaigi apgūtu skolas programmu, gan jautājumi, kas prasa vispārēju erudīciju. Atbildes uz tiem otrajiem mani bieži šokē. Kā nesen, kad vidusskolas meitene atzinās, ka neatceroties, kas tas par Veidenbaumu, kas studējā tajā TērVETĒ  :fp:
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Luīze 2021. gada 23. februāris, 11:10:01
nu nu.. matemātikā viņi ņem mazāku apjomu kā mēs savulaik. Gan jau Tev 10. klasē galva bija aizņemta ar citām lietām, tādēļ neesi mācījusies :)
Gribi teikt, ka atceries visas matemātikas formulas? Tiešām? :)
Fizikas un ķīmijas programma tolaik bija savādāka, iespējams, vienkāršāka.
Dantes "Dievišķā komēdija" arī nebija programmā.
Informātika man bija, pat uz olimpiādi mani sūtīja, bet progress ir gājis uz priekšu, un būtu dīvaini, ja tagad skolā mācītu to pašu, ko toreiz. :)
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 23. februāris, 11:12:42
Fizikas un ķīmijas programma tolaik bija savādāka, iespējams, vienkāršāka.

Kāreiz sarežģītāka. T.i., sarežģītāka tajā ziņā, ka to, ko tagad māca augstskolā, tolaik mācīja skolā.

Bet vienkāršāka tāpēc, ka skaidrāka, bez "izdomājiet paši, ko autors ir iecerējis šajā uzdevumā un kā to risināt".
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: tuk 2021. gada 23. februāris, 11:17:39
Jā, manā laikā vairāk bija faktu iekalšana.
Laimīga, ka sekošanas līdzi mācībām posms pagātne  :)
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Mangusts 2021. gada 23. februāris, 11:19:09
Vienkāršāka diez vai, citādāka gan. Viena lieta, kura tai pašai draudzenei patīk, ka fizika, ķīmija ir vairāk piesastīta ikdienas procesiem, nevis no dzīves atrauta teorija - vismaz tā no viņas sapratu. Taču laikam tur rodas cita problēma - pati teorija jākasa laukā no piemēriem, sistēmas trūkums.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Bobs 2021. gada 23. februāris, 11:31:24
Gribi teikt, ka atceries visas matemātikas formulas? Tiešām? :)
Fizikas un ķīmijas programma tolaik bija savādāka, iespējams, vienkāršāka.
Dantes "Dievišķā komēdija" arī nebija programmā.
Informātika man bija, pat uz olimpiādi mani sūtīja, bet progress ir gājis uz priekšu, un būtu dīvaini, ja tagad skolā mācītu to pašu, ko toreiz. :)
es neatceros, bet zinu tēmas, ko toč mācījāmies. Fizika mums bija sarežģītāja 100%, ķīmija 200%. Informātika, protams, bija pilnīgs pī, salīdzinājumā ar šodienu, tas gan.

Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: daddy 2021. gada 23. februāris, 11:33:43
izglītība degradējas... no taisnstūra laukuma aprēķināšanas līdz taisnstūra izkrāsošanai "mīļākajā" krāsā...


PS. mazmeita palūdza palīdzēt kontroldarbā par hordām un sektoriem... es piedāvāju ar sīnusu teorēmu... kamēr atsvaidzināju zināšanas par pakāpju reizināšanu, laiks beidzās..KTM... bērns TIKAI 8 dabūja...
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: reno 2021. gada 23. februāris, 11:49:20
Un uz ko tas velk? Valsts skolu pamuļķi un privātskolu gudrinieki?
Tā tabula -ārprāts, kāda joda pēc tāds sadalījums vajadzīgs
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 23. februāris, 12:03:45
Tā tabula -ārprāts, kāda joda pēc tāds sadalījums vajadzīgs

Īstenībā tas ir vienīgais veids, kā vecāki var sekot līdzi, ko tieši tas bērns nav sapratis. Kam neinteresē, var neskatīties. Kam interesē, var redzēt.

Iepriekšējā darbā es uzķēru, ka par komatiem saliktos teikumos ir nulle punktu, izrunājām, sadevu līdzīgus piemērus, kur komatus likt, - saprata, tālāk atkal var rullēt līdz nākamajai tēmai, kur kaut ko nebūs dzirdējis.
___


Informātiku salīdzināt 40 gadu (labi - 35) distancē gan ir demagoģija. Kaut gan - manā laikā mācīja, kas ir algoritms, un principu kā veidojas programmas, tagad - kā ievilkt bildi wordā.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: daddy 2021. gada 23. februāris, 12:13:06
kas ir algo- ritms....


tb piecpēdu vai trīspēdu jambi? :) 
tb programmai jābūt ritmiskai  - ar cikliem jump-not-zero? :)

Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 23. februāris, 12:49:27
daddy, ko Tu ar to domāji? Neuztvēru joku.

Mūs patiešām iepazīstināja ar algoritmiem - if ->then utt., zīmējām klucīšus, kas izskatījās apmēram tāpat kā tagad medicīnas darbinieku vadlīnijas, programmēšanu Basic utt. Pārsvarā, protams, teorētiski un uz papīra, bet pie bekām mēs tikām. Tiesa, jau vidusskolā, nevis no 1. klases. Jo vēl pirms tam datori bija tikai ESM ar perfokartēm.

Toties es nežēlīgi skaidri redzu, ka zināšanas par datoriem manējiem ir tik, cik es esmu iedevusi, izņemot to, kur atrast spēles internetā - to viņi apguva 1. klasē. Kas īsti ir internets un tas, ka youtube un internets nav sinonīmi, viņiem no skolas skaidrs nekļuva. Šaubos, ka viņiem vispār kaut ko tādu paskaidroja. Kur nu vēl kaut ko par loģiku.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: daddy 2021. gada 23. februāris, 13:00:41
daddy, ko Tu ar to domāji? Neuztvēru joku.



Trixi, būtu Tu programmējusi assemblerā, zinātu, ka 90% if-then patiesībā ir jump-not-zero... es iznesos arī uz perfokartēm...


mani mazbērni telefona grafisko kodu atkož vidēji 3 dienās... (moš es esmu STULBS??!)  nerunājot par to, ka shaun the sheep vai mr been multenes varētu PA KLUSO palaist, lai vecāki nezin... uz darba kompja spēļu nav, to viņi zin...
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 23. februāris, 13:03:20
Asemblerā neprogrammēju, pabakstījos Basic, bet vēlāk programmēju FoxPro un mazliet paskatījos C++.
Bet tas nekādi nemaina to, ka šodien skolā nemāca sistēmu, māca kaut ko apgrābstītu pa virsu, bez pamatiem.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: daddy 2021. gada 23. februāris, 13:08:41
šodien skolā nemāca sistēmu, māca kaut ko apgrābstītu pa virsu, bez pamatiem.


diemžēl... sistēma ir wikipēdija un twiter, kamēr altetnatīvie viedokļi nav izbanoti... Tramps @ Didrihsone...
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 04. marts, 15:26:52
Hi, hi. Atradu savu 1. klases matemātikas grāmatu (J.Mencis, 1977). Un izvilku bērna 1. klases darba burtnīcu (grāmatu, protams, mājās nav).

1977. 22. lappuse, tūlīt aiz skaitļa 10 (tātad kāda 11., 12., 13. stunda), ir vienādības ar vairākiem saskaitāmajiem: 8=2+2+2+2.
2017. 9+2+1=10+2=12 parādās 40. lapā, pāri pusei.

1977. Teksta uzdevumi 65. lpp. Pēc grāmatas apjoma - 2. ceturkšņa sākums, novembris. (Zēnam bija 17 kapeikas. Viņš nopirka tinti par 10 kapeikām. Cik kapeiku viņam atlika?). Mācību gada beigās ir teksta uzdevumi "par cik vairāk" un ar vairākiem dotajiem lielumiem. Manējie tādus, šķiet, risināja 3. klasē vai 2. klases beigās.
2017. Septiņi teksta uzdevumi pēdējās 3 lappusēs. (Jānim ir 68 centi. Viņš nopirka saldējumu par 30 centiem. Cik centu viņam palika?)

1977. Reizināšana. ~3. ceturkšņa beigas, marts (ticamāk, 4. ceturkšņa sākums, aprīļa sākums). Dalīšana - 4. ceturkšņa vidus.
2017. Reizināšana ir tikai kaut kad 2. klasē.


1977. Dalīšana. 1. klases 4. ceturkšņa beigas.
2017. Dalīšana. 3. klase (šis gan, pēc uzdevumi.lv vadoties, slinkums meklēt).

Un tas, ņemot vērā, ka 1977. gada grāmatas pirmās tēmas ir bez teksta. Nekādi "izlasi, izdomā, uzzīmē". Neviena vārda, pieņemot, ka bērni pirms skolas lasīt nav iemācījušies. Lasīt mēs mācījāmies paralēli (nu, tas ir, tie, kas neprata...).

Tad, kad man radās aizdomas, ka mūsdienu 1. klase ir konkrēta bērnudārza līmeņa vielas atmuļļāšana, man šķita absolūti pareizi.
Bet, atceroties, ka bērna klasesbiedriem 1. klasē bija grūtības ar vielas apgūšanu, man nudien jāsaka, ka saprāta daudzums uz zemes ir konstants lielums, tikai cilvēku skaits palielinās... :D

Bet laikam tas nav smieklīgi...
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Broms 2021. gada 04. marts, 16:47:57
Tā ir arī LU - 1. kursā ir/bija/ vidusskolas atkārtošana. Nah man vispār vajadzēja tam gadu tērēt!?
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Leonora 2021. gada 04. marts, 17:03:45
Pilnīgi lieki piebāzt galvas arī nav vērts. Neviens dumjāks ar šolaiku izglītību nebūs, par mums tàpat jaunie ir daudz pārāki. Daudzi tik mēra tipa gudrību ar veco laiku mèru..
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: reno 2021. gada 04. marts, 18:10:47
Senāk krievu skolās bija 10 klases, skolu beidza 17 gados,  RPI reāli esot  saukuši vecāku sapulces 1. kursā
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 04. marts, 21:05:42
Pilnīgi lieki piebāzt galvas arī nav vērts. Neviens dumjāks ar šolaiku izglītību nebūs, par mums tàpat jaunie ir daudz pārāki. Daudzi tik mēra tipa gudrību ar veco laiku mèru..

Nu, principā cilvēkam pietiek ar 4 klasēm - saskaitīt naudu veikalā un uzrakstīt iesniegumu pieņemšanai darbā par sētnieku. Kā pirms 100 gadiem. Tikai tad jaunlatvieši cīnījās par to, lai arī zemnieku bērniem būtu pieejama izglītība. Tagad - par tiesībām būt muļķiem?
Tas ir tas, uz ko jātiecas?

Jaunie pārāki? Nu lai tā būtu. Cik man ir bijusi darīšana ar jauniem kolēģiem (~20-25 gadi), piedod, bet viņu vispārējais loģikas un izglītības līmenis ir graujošs. Ar dažiem izņēmumiem, bet patiešām ar dažiem.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: tuk 2021. gada 04. marts, 21:13:01
20-25, tas nupat no augstskolas benķa. Teorija ir, pieredze, prakse nav. Kad iestrādājas uz 30-35 pārsvarā jau ok.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 04. marts, 21:25:34
20-25, tas nupat no augstskolas benķa. Teorija ir, pieredze, prakse nav. Kad iestrādājas uz 30-35 pārsvarā jau ok.

Ne par beņķi un profesiju. Par vispārējo inteliģenci. Pat neizteikšos par gramatiku darba dokumentos.

Re, te arī svaigs piemērs, citāts no soctīkla, kur dāma it kā ne no zemākās šķiras: "mēģina izgudrot jaunu velosipēdu par lielām naudām... ērenštreiti..."
Tas laikam tāds Ērenpreisa un Ernštreita hibrīds. Nu tā kā Hipopotama zvērests.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: tuk 2021. gada 04. marts, 21:48:18
Var jau būt, man kkā saskare ar sakarīgiem. Ir lietas, ko pat no viņiem mācos. Bet ja atceros savus skolasbiedrus, tad ar to "inteliģenci" un zināšanām arī raibi rūtaini, kuram bija, kuram nebija...
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 04. marts, 22:23:50
Bet ja atceros savus skolasbiedrus, tad ar to "inteliģenci" un zināšanām arī raibi rūtaini, kuram bija, kuram nebija...

Protams, var nolikt zirgam pie purna spaini ar ūdeni, bet nevar piespiest dzert. Bet tas ūdens bija pieejams, un dzert tika skubināti ar dažādiem līdzekļiem.
Tagad zirgiem pie purna ir knaps pusspainis - ja jau tik daudzi dzert negrib, tad liesim mazāk. Lai tie gribošie iztiek, varbūt pieradīs, ja ne, paši atradīs.




Šodien nonācu līdz tam, ka kārtējo reizi iejaucos "izglītības sistēmā". Ceturtklasniekam pie deguna parbaudes darbs - salikti sakārtoti un salikti pakārtoti teikumi. Cik pajautāju, cik iedevu piemērus, kur komatus salikt, tik redzu, ka galvā putra. Šodien nonācu pie stadijas, kad saliku saikļus dzejolītī un iedabūju galvā - liku iezubrīt kā pantiņu. Viens - sakārtojuma saikļi, otrs - pakārtojuma saikļi. ZB tā peldēšana pa straumi "gan jau paši sapratīs". Sanāca smieklīgi un ar jēgu, - tos vismaz atcerēsies. Un man pofig, ka "visu var atrast internetā". Galvā daudz ko atrast ir ātrāk.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: tuk 2021. gada 04. marts, 22:37:12
Tiešām? Tik traki? Nezinu, manējie kā normāli mācījās. Bet nu motivēšana jau ģimenē, negaidu, ka mūsu bērni kādam interesēs vairāk kā mums. Bet bērni kopumā ir "gausāki" šajos laikos, vai nu infas un dažādi kairinājumi apkārt vairāk vai kā... sliktāk koncentrējas. Man rados skolotāja, saka - ko vēl dažus gadus atpakaļ apguva pāris stundās, tagad vairāk laiku prasa.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 04. marts, 22:49:18
Bet bērni kopumā ir "gausāki" šajos laikos, vai nu infas un dažādi kairinājumi apkārt vairāk vai kā... sliktāk koncentrējas. 

Viņiem man nekādu dižo kairinājumu nebija ilgi - dzīvojam savrupi, apkārt daba, gadžeti netika doti, TV fonā negrabēja, filmiņas ļoti limitēti un atlasītas, bērnudārzs no 3 un 4 gadiem, kolas un E krāsvielas praktiski nekādas. It kā nepienāktos. Bet viens ir haotisks putrotājs kopš agras bērnības, otrs - loģisks un strukturēts. Ja pameklētu, vienam atrastu ij UDHS, ij disleksiju. Loģika strādā, eksaktie priekšmeti patīk un padodas, bet komati neinteresē. Acīmredzot, neredz sistēmu (skolas vielā es arī neredzu. :D Internetā arī ir n dažādi skaidrojumi. Cik varu, pārtaisu pa savam - pēc loģikas. Tad viss pielec.).
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: tuk 2021. gada 04. marts, 23:05:40
Es nebiju domājusi neko konkrētu, vienkārši viņai tāds vērojums kopumā, kā mainās bērni. Tā jau ir visādi, gan fiksie, gan cītīgie, gan čaklie un ne tik... bet esot jūtami citādi kā kad pirmos gadus strādāja.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: daddy 2021. gada 05. marts, 08:28:21
Šodien nonācu pie stadijas, kad saliku saikļus dzejolītī un iedabūju galvā - liku iezubrīt kā pantiņu. Viens - sakārtojuma saikļi, otrs - pakārtojuma saikļi. ZB tā peldēšana pa straumi "gan jau paši sapratīs". Sanāca smieklīgi un ar jēgu, - tos vismaz atcerēsies. Un man pofig, ka "visu var atrast internetā". Galvā daudz ko atrast ir ātrāk.


DZEJOLĪTI STUDIJĀ lūdzu, ne Tev vienai 4-klasnieki aug :)



Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 05. marts, 16:50:06
Studija atvērta...

Uzreiz pasaku, ka 100% pareizu VISU saikļu pārskaitījumu es neatradu nekur. Piemēram, "vai" iekš uzdevumi.lv ir pie sakārtojuma saikļiem, bet iekš valoda.ailab.lv - pie pakārtojuma. Bērna mācību grāmatā ne velna nav, ir tikai daži piemēri.
Otrs disklaimeris - viņiem pagaidām ir tikai vienkāršie saikļi, tāpēc saliktie pagaidām nav salikti atceramā čupā.
Trešais disklaimeris. Nepieciešama spēja domāt ap stūri.

Ko līdz pakārt
līdzko pirms laika,
ja tiklīdz līdz kamēr,
iekams, jo kopš.

Ritms: [I – uzsvērta zilbe; . – neuzsvērta zilbe; _ – pauze.]
I . _ I . _
I . . I . _
. I . . I . _
I . . I _ _

"Pakārt" ir pakārtojuma saikļu nosaukuma saīsinājums.

Jāiemāca, ka "kolīdz" tāpat kā "līdzko" ir rakstāms kopā, bet šajā dzejolī ir izmantota vārdu spēle "ko līdz" [ko palīdz] un "kolīdz" [līdzko, tiklīdz, = iemācāmais saiklis]
"Līdzko" asociācija ar "līko". Pakārt līko. Nu, vai greizo...
"Lai" un "ka" ir divi saikļi, kas arī var tikt izrunāti kā viens vārds. Lauzto/stiepto intonāciju ignorējam.
"Tiklīdz līdz" kā atbalss.
Pārējais ir atlikums pēc panku anekdošu principa - sarkans, jo zaļš.

______

Sakārtojuma saikļiem galvenais ir "un", ar to arī sākas uzskaitījums, tāpēc te nav "sakārt".
Šis vairāk ar domu, bez ritma. Lasīt kā tekstu, nevis kā vārdu uzskaitījumu.

Un arī tOmēr,
taču nevis VAI, bet JEB.
Turpretī turpretim.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Spārka 2021. gada 05. marts, 17:08:52
Citāts: Trix
Piemēram, "vai" iekš uzdevumi.lv ir pie sakārtojuma saikļiem, bet iekš valoda.ailab.lv - pie pakārtojuma.
Abējādi.
Jānis vai Pēteris = sakārtojums
Gribu zināt, vai Jānis atnāks = pakārtojums
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 05. marts, 17:18:48
Thnx.

Manā laikā "ja, ka, lai, vai" bija pakārtojuma saikļi, tagad neatradu.
Vispār besī tas, ka nav normālu strukturētu mācību materiālu.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Spārka 2021. gada 05. marts, 17:29:22
Vispār besī tas, ka nav normālu strukturētu mācību materiālu.
Iesaku: skat.bildi. Zvaigzne, 1978.
Ne visai bieza grāmata par visu, kas ir latviešu valodas mācībā. Sīkajiem nederēs, bet Tev, kur aci iemest - visam, no pamatskolas līdz augstskolai.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Alstere 2021. gada 05. marts, 21:38:25
Sensenos laikos iekalu partikulas:

jā nu kā,
nē jau nekā, varbūt tomēr taču lai, vienīgi vēl tikai vai.

Negalvoju gan, vai precīzi atceros gandrīz 60 gadu vēsturi. Pārbaudīt slinkums.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: daddy 2021. gada 08. marts, 08:43:44
es krievu valodas locījumus tik ar šo dzejoli iemācījos:



День был — Именительный,
Вечер был — Творительный,
Я ей — Предложительный,
Oна мне — Дательный,
Разве я — Винительный,
что Она — Родительный?!
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Trix 2021. gada 08. marts, 09:46:54
Aha, tas labs. Žēl tikai, ka secība nepareiza. :)
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: olgucis 2021. gada 14. marts, 15:01:25
kopēts no facebook ierakstiem

"Revidējot vecos failus iekš HDD, gadījās kolosāls atradums. Ieraksts datēts ar 2003. gadu. Pēc kleksīšu satura spriežu, ka tie ir izraksti no vēstures centralizētā eksāmena un olimpiādes darbu uzdevumiem.

Vācu krustneši Latvijā cēla kultūrvēsturiskos pieminekļus. Pieminekļu tīkls jau 13. gadsimtā klāja visu Latvijas Republikas teritoriju. Tos iekļāva aizsargājamo pieminekļu sarakstā.

Pēc dzimtbūšanas atcelšanas zemnieki ieguva divas brīvdienas katru nedēļu un garāku atvaļinājumu, līdz tam bija viena diena. Vecāki man stāstīja, ka skolā un darbā bija jāiet arī sestdienās.     

V Latviji biļi dva prezidenta – v načaļe Karļis Bļaumaņis, a potom Raiņis Bļaumaņis.

Latviešu strēlnieki zināja vācu valodu un  ierakumos skaļi bļāva uz vāciešiem: „Ko jūs ar saviem svešajiem zābakiem pa mūsu zemi staigājat, mēs taču pa jūsējo nestaigājam”.

Avotam Klišānam par reformāciju bijis pilnīgi aplams priekšstats.

Luteram bija sapnis, tāpēc viņš pienagloja tēzes pie pāvesta cietokšņa durvīm.

Luteru sākumā neviens katolis neņēma galvā, jo viņš bija melnādainis.

ASV kodolgalviņas jau tālumā redzēja Krieviju un pretēji.

Jaunā strāva Latvijā ieviesa tramvaju, bet jaunlatvieši līdz savas kustības beigām brauca zirgu pajūgos.

Zemnieces devās uz pilsētām, jo tur bija daudz vairāk veselīgu vīriešu.

Agrārās reformas laikā zemnieki strādāja dienu un nakti, pat nepieceļoties no gultas.

V každoj semje jestj babuška, kotoruju rastreļaļi.

Kad es eju gar Brīvības pieminekli, es vienmēr skatos augšā. Tur es redzu sievieti un vienmēr nodomāju, ka tā ir māte.

Neviens tā arī nezina vai mirušajam Kalpakam mutes apkaimē parādījās smaids.

„Gulbim būs jāpaliek manā vietā”, teica Kalpaks un nomira.   

Mēs nekad neaizmirsīsim Kalpaku viņa vīrietības dēļ. 

Kalpaks bija īsts pulkvedis. Viņš pat gulēja ar saviem karavīriem.

Pie viesnīcas uz mums noraudzīsies Kalpaka seja.

Ejot pa parku, es tālumā ieraudzīju kaut ko lielu un brīnišķīgi stāvošu. Tas bija Brīvības piemineklis!

Uz Brīvības pieminekļa virsotni ved slepena pazemes eja.

Neatkarības akts notika dienas vidū pie teātra.

Visi upuri tika ierakstīti Brīvības piemineklī.

Nāve nemaz nav briesmīga, ja zini, ka tevi iekals piemineklī.

Vai nu Staļins vai Hitlers bija ledlauzis. Neatceros kurš, bet viens no viņiem bija.

Pēc darbadienas daudzi latviešu strādnieki gāja sociāldemokrātu pulciņos.

Latviešiem izdevās uzveikt citas komandas un izcīnīt neatkarību.

Sākumā no Bermonta bija tādas bailes, ka karavīru dvēseles aizgāja zābakos.

Nāves salā skanēja mirušo vaidi un kliedzieni.

Pēc Brīvības cīņām Latvija uzsāka postījumu atjaunošanu. " (c)
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: Mangusts 2021. gada 14. marts, 15:30:03
Domāju tā ir kompilācija - piemēram, kā par Kalpaku un karavīriem savulaik dzirdēts par Suvorovu.
Virsraksts: Atb: Izglītības evolūcija
Rakstīja: olgucis 2021. gada 14. marts, 15:56:50
jā... ta tradicionāla gulēšana ar zaldātiem, mani arī darīja domīgu... bij dzirdēts gabaliņš.  :talking: