Autors Tēma: Izglītības evolūcija  (Lasīts 632 reizes)

0 lietotājiem un 2 viesi lasa šo tēmu.

Atslēdzies Trix

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #30 : 2021. gada 04. marts, 21:05:42 »
Pilnīgi lieki piebāzt galvas arī nav vērts. Neviens dumjāks ar šolaiku izglītību nebūs, par mums tàpat jaunie ir daudz pārāki. Daudzi tik mēra tipa gudrību ar veco laiku mèru..

Nu, principā cilvēkam pietiek ar 4 klasēm - saskaitīt naudu veikalā un uzrakstīt iesniegumu pieņemšanai darbā par sētnieku. Kā pirms 100 gadiem. Tikai tad jaunlatvieši cīnījās par to, lai arī zemnieku bērniem būtu pieejama izglītība. Tagad - par tiesībām būt muļķiem?
Tas ir tas, uz ko jātiecas?

Jaunie pārāki? Nu lai tā būtu. Cik man ir bijusi darīšana ar jauniem kolēģiem (~20-25 gadi), piedod, bet viņu vispārējais loģikas un izglītības līmenis ir graujošs. Ar dažiem izņēmumiem, bet patiešām ar dažiem.

Atslēdzies tuk

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #31 : 2021. gada 04. marts, 21:13:01 »
20-25, tas nupat no augstskolas benķa. Teorija ir, pieredze, prakse nav. Kad iestrādājas uz 30-35 pārsvarā jau ok.

Atslēdzies Trix

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #32 : 2021. gada 04. marts, 21:25:34 »
20-25, tas nupat no augstskolas benķa. Teorija ir, pieredze, prakse nav. Kad iestrādājas uz 30-35 pārsvarā jau ok.

Ne par beņķi un profesiju. Par vispārējo inteliģenci. Pat neizteikšos par gramatiku darba dokumentos.

Re, te arī svaigs piemērs, citāts no soctīkla, kur dāma it kā ne no zemākās šķiras: "mēģina izgudrot jaunu velosipēdu par lielām naudām... ērenštreiti..."
Tas laikam tāds Ērenpreisa un Ernštreita hibrīds. Nu tā kā Hipopotama zvērests.
« Pēdējās izmaiņas: 2021. gada 04. marts, 21:42:32 no Trix »

Atslēdzies tuk

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #33 : 2021. gada 04. marts, 21:48:18 »
Var jau būt, man kkā saskare ar sakarīgiem. Ir lietas, ko pat no viņiem mācos. Bet ja atceros savus skolasbiedrus, tad ar to "inteliģenci" un zināšanām arī raibi rūtaini, kuram bija, kuram nebija...

Atslēdzies Trix

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #34 : 2021. gada 04. marts, 22:23:50 »
Bet ja atceros savus skolasbiedrus, tad ar to "inteliģenci" un zināšanām arī raibi rūtaini, kuram bija, kuram nebija...

Protams, var nolikt zirgam pie purna spaini ar ūdeni, bet nevar piespiest dzert. Bet tas ūdens bija pieejams, un dzert tika skubināti ar dažādiem līdzekļiem.
Tagad zirgiem pie purna ir knaps pusspainis - ja jau tik daudzi dzert negrib, tad liesim mazāk. Lai tie gribošie iztiek, varbūt pieradīs, ja ne, paši atradīs.




Šodien nonācu līdz tam, ka kārtējo reizi iejaucos "izglītības sistēmā". Ceturtklasniekam pie deguna parbaudes darbs - salikti sakārtoti un salikti pakārtoti teikumi. Cik pajautāju, cik iedevu piemērus, kur komatus salikt, tik redzu, ka galvā putra. Šodien nonācu pie stadijas, kad saliku saikļus dzejolītī un iedabūju galvā - liku iezubrīt kā pantiņu. Viens - sakārtojuma saikļi, otrs - pakārtojuma saikļi. ZB tā peldēšana pa straumi "gan jau paši sapratīs". Sanāca smieklīgi un ar jēgu, - tos vismaz atcerēsies. Un man pofig, ka "visu var atrast internetā". Galvā daudz ko atrast ir ātrāk.
« Pēdējās izmaiņas: 2021. gada 04. marts, 22:30:17 no Trix »

Atslēdzies tuk

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #35 : 2021. gada 04. marts, 22:37:12 »
Tiešām? Tik traki? Nezinu, manējie kā normāli mācījās. Bet nu motivēšana jau ģimenē, negaidu, ka mūsu bērni kādam interesēs vairāk kā mums. Bet bērni kopumā ir "gausāki" šajos laikos, vai nu infas un dažādi kairinājumi apkārt vairāk vai kā... sliktāk koncentrējas. Man rados skolotāja, saka - ko vēl dažus gadus atpakaļ apguva pāris stundās, tagad vairāk laiku prasa.

Atslēdzies Trix

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #36 : 2021. gada 04. marts, 22:49:18 »
Bet bērni kopumā ir "gausāki" šajos laikos, vai nu infas un dažādi kairinājumi apkārt vairāk vai kā... sliktāk koncentrējas. 

Viņiem man nekādu dižo kairinājumu nebija ilgi - dzīvojam savrupi, apkārt daba, gadžeti netika doti, TV fonā negrabēja, filmiņas ļoti limitēti un atlasītas, bērnudārzs no 3 un 4 gadiem, kolas un E krāsvielas praktiski nekādas. It kā nepienāktos. Bet viens ir haotisks putrotājs kopš agras bērnības, otrs - loģisks un strukturēts. Ja pameklētu, vienam atrastu ij UDHS, ij disleksiju. Loģika strādā, eksaktie priekšmeti patīk un padodas, bet komati neinteresē. Acīmredzot, neredz sistēmu (skolas vielā es arī neredzu. :D Internetā arī ir n dažādi skaidrojumi. Cik varu, pārtaisu pa savam - pēc loģikas. Tad viss pielec.).
« Pēdējās izmaiņas: 2021. gada 04. marts, 22:55:07 no Trix »

Atslēdzies tuk

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #37 : 2021. gada 04. marts, 23:05:40 »
Es nebiju domājusi neko konkrētu, vienkārši viņai tāds vērojums kopumā, kā mainās bērni. Tā jau ir visādi, gan fiksie, gan cītīgie, gan čaklie un ne tik... bet esot jūtami citādi kā kad pirmos gadus strādāja.

Atslēdzies daddy

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #38 : 2021. gada 05. marts, 08:28:21 »
Šodien nonācu pie stadijas, kad saliku saikļus dzejolītī un iedabūju galvā - liku iezubrīt kā pantiņu. Viens - sakārtojuma saikļi, otrs - pakārtojuma saikļi. ZB tā peldēšana pa straumi "gan jau paši sapratīs". Sanāca smieklīgi un ar jēgu, - tos vismaz atcerēsies. Un man pofig, ka "visu var atrast internetā". Galvā daudz ko atrast ir ātrāk.


DZEJOLĪTI STUDIJĀ lūdzu, ne Tev vienai 4-klasnieki aug :)




Atslēdzies Trix

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #39 : 2021. gada 05. marts, 16:50:06 »
Studija atvērta...

Uzreiz pasaku, ka 100% pareizu VISU saikļu pārskaitījumu es neatradu nekur. Piemēram, "vai" iekš uzdevumi.lv ir pie sakārtojuma saikļiem, bet iekš valoda.ailab.lv - pie pakārtojuma. Bērna mācību grāmatā ne velna nav, ir tikai daži piemēri.
Otrs disklaimeris - viņiem pagaidām ir tikai vienkāršie saikļi, tāpēc saliktie pagaidām nav salikti atceramā čupā.
Trešais disklaimeris. Nepieciešama spēja domāt ap stūri.

Ko līdz pakārt
līdzko pirms laika,
ja tiklīdz līdz kamēr,
iekams, jo kopš.

Ritms: [I – uzsvērta zilbe; . – neuzsvērta zilbe; _ – pauze.]
I . _ I . _
I . . I . _
. I . . I . _
I . . I _ _

"Pakārt" ir pakārtojuma saikļu nosaukuma saīsinājums.

Jāiemāca, ka "kolīdz" tāpat kā "līdzko" ir rakstāms kopā, bet šajā dzejolī ir izmantota vārdu spēle "ko līdz" [ko palīdz] un "kolīdz" [līdzko, tiklīdz, = iemācāmais saiklis]
"Līdzko" asociācija ar "līko". Pakārt līko. Nu, vai greizo...
"Lai" un "ka" ir divi saikļi, kas arī var tikt izrunāti kā viens vārds. Lauzto/stiepto intonāciju ignorējam.
"Tiklīdz līdz" kā atbalss.
Pārējais ir atlikums pēc panku anekdošu principa - sarkans, jo zaļš.

______

Sakārtojuma saikļiem galvenais ir "un", ar to arī sākas uzskaitījums, tāpēc te nav "sakārt".
Šis vairāk ar domu, bez ritma. Lasīt kā tekstu, nevis kā vārdu uzskaitījumu.

Un arī tOmēr,
taču nevis VAI, bet JEB.
Turpretī turpretim.

Atslēdzies Spārka

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #40 : 2021. gada 05. marts, 17:08:52 »
Citāts: Trix
Piemēram, "vai" iekš uzdevumi.lv ir pie sakārtojuma saikļiem, bet iekš valoda.ailab.lv - pie pakārtojuma.
Abējādi.
Jānis vai Pēteris = sakārtojums
Gribu zināt, vai Jānis atnāks = pakārtojums

Atslēdzies Trix

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #41 : 2021. gada 05. marts, 17:18:48 »
Thnx.

Manā laikā "ja, ka, lai, vai" bija pakārtojuma saikļi, tagad neatradu.
Vispār besī tas, ka nav normālu strukturētu mācību materiālu.

Atslēdzies Spārka

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #42 : 2021. gada 05. marts, 17:29:22 »
Vispār besī tas, ka nav normālu strukturētu mācību materiālu.
Iesaku: skat.bildi. Zvaigzne, 1978.
Ne visai bieza grāmata par visu, kas ir latviešu valodas mācībā. Sīkajiem nederēs, bet Tev, kur aci iemest - visam, no pamatskolas līdz augstskolai.
« Pēdējās izmaiņas: 2021. gada 13. marts, 15:11:53 no Spārka »

Atslēdzies Alstere

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #43 : 2021. gada 05. marts, 21:38:25 »
Sensenos laikos iekalu partikulas:

jā nu kā,
nē jau nekā, varbūt tomēr taču lai, vienīgi vēl tikai vai.

Negalvoju gan, vai precīzi atceros gandrīz 60 gadu vēsturi. Pārbaudīt slinkums.

Atslēdzies daddy

Atb: Izglītības evolūcija
« Atbilde #44 : 2021. gada 08. marts, 08:43:44 »
es krievu valodas locījumus tik ar šo dzejoli iemācījos:



День был — Именительный,
Вечер был — Творительный,
Я ей — Предложительный,
Oна мне — Дательный,
Разве я — Винительный,
что Она — Родительный?!